راه‌های رسیدن به رابطه پایدار

رابطه پایدار

امروزه داشتن یک رابطه پایدار برای زن و مرد، امر بسیار مهمی به شمار می‌آید. هدف نهایی هر زوجی در رابطه عاشقانه خود رسیدن به یک رابطه خوب همیشگی می‌باشد. اما برای داشتن چنین رابطه‌ای باید هر دوطرف برخی از قوانین و قاعده‌های کلی را در این مورد بیاموزند. دانستن این موضوع که “در جامعه امروزی چگونه می‌توان یک رابطه پایدار داشت” بسیار ضروریست. شما با دانستن برخی از نشانه‌ها و انجام برخی امور می‌توانید وارد یک رابطه‌ای عاشقانه و با ثبات شده و از آن عشق و محبت، نهایت لذت را ببرید.

 

تعریف رابطه پایدار

رابطه‌ای که در آن هیچگونه لغزشی وجود ندارد. در واقع تعریف رابطه پایدار از اسم آن مشخص است. رابطه‌ایست که پایدار است، یعنی رابطه‌ای که در آن هیچ شکی وجود ندارد. در این رابطه شما برایتان سوالاتی در خصوص  اینکه ” این رابطه به کجا می‌رود؟ قرار است چه شود؟” و… ندارید. رابطه پایدار رابطه‌ایست که اگر در آن زوجین به مشکل بربخورند و لغزشی در زندگی‌ آن‌ها به وجود آید، می‌توانند به خوبی از پس آن مشکل بربیایند. تعریف دیگری که از چنین رابطه‌ای می توان داشت، این است که طرفین در رابطه اعتماد کامل به یکدیگر دارند و روابط سالمی بین آن دو نفر برقرار است.

اگر در شرف ازدواج هستید کلیک کنید:

نشانه‌های یک رابطه پایدار

اگر به دنبال این هستید که بدانید آیا در یک رابطه پایدار هستید یا خیر، باید به بررسی رابطه خود بپردازید. اگر در بررسی رابطه خود به نشانه‌های زیر برخوردید، بدانید که شما در یک قرار دارید. اما این را بدانید که هیچ فرمول و قانون خاصی برای داشتن و یا شناختن رابطه پایدار وجود ندارد. فقط شما عزیزان باید به درک و شناخت نشانه‌های زیر بپردازید تا به هدف اصلی خود برسید.

14 تا از نشانه‌هایی که مشخص می‌کند شما در یک رابطه پایدار هستید عبارتند از:

 

هر کدامتان مرزهای سالم خودتان را دارید

داشتن مرز و یک فضای سالم در رابطه نشان دهنده یک رابطه پایدار است. شما باید به یکدیگر فضای فیزیکی عاطفی خاص خود را بدهید. این امر سبب پایداری و امنیت رابطه می‌گردد.

از واکنش‌های یکدیگر خبر دارید

هر دو نفر برای یکدیگر قابل پیش‌بینی می‌شوید. یعنی می‌دانید طرف مقابلتان در شرایط گوناگون چه واکنش‌هایی را از خود نشان می‌دهد. این موضوع به هیچ عنوان خسته کننده نیست. یعنی با اینکه برای یکدیگر قابل پیش‌بینی هستید، اما از یکدیگر هرگز خسته نخواهیدشد؛ بلکه ثبات و پایداری رابطه شما بیشتر می‌گردد.

روابط پایدار زوجین

در رابطه‌تان بر روی نکات مثبت تمرکز دارید

در زندگی مشترک نکات مثبت و منفی فراوانی وجود دارد. ولی رابطه‌ای پایدار و موفق است که نکات مثبت زندگی را ببیند و در کل به زندگی مشترک با دید باز و خوب نگاه بیندازد. آن را مدیریت کرده و سریع از آن بحث بگذرند. اگر با بحثی در رابطه مواجه شدید و در مدیریت کردن آن ناموفق بودید بدانید که شما در یک رابطه پایدار قرار ندارید.

همسرتان دوست شماست

زوج‌ها برای داشتن یک رابطه پایدار و باثبات باید دوست یکدیگر باشند. برای قوی‌تر شدن رابطه زوجین باید با یکدیگر ساعت‌ها در مورد علایقشان صحبت کنند. اوایل رابطه این موضوع به خوبی مشاهده می‌شود و می‌بینیم که چقدر روابط دارای ثبات هستند. اما هرچه که می‌گذرد این موضوع کمرنگ می‌شود. برای داشتن رابطه پایدار همسرتان را دوست خود بدانید.

در رابطه خود با زبان عشق صحبت می‌کنید

در یک رابطه باید با محبت و عشق با یکدیگر صحبت کنید. اگر در یک رابطه هستید و عشق و محبت کلامی و فیزیکی فقط از جانب شما صورت می‌گیرد این رابطه پایدار نمی‌باشد. همه افراد زمانیکه محبت می‌کنند دوست دارند که جواب آن را ببینند. اگر از فرد پاسخی دریافت نکند دچار سردی شده و لغزش در رابطه ایجاد می‌شود.

این مطلب نیز در افزایش کیفیت رابطه عاشقانه بسیار مفید است. پیشنهاد می‌کنم حتما مطالعه کنید: چگونه میل جنسی‌مان را تقویت کنیم

 هر دو مسئولیت یکسانی در زندگی دارید

در یک رابطه مشترک هر دو باید مسئولیت‌هایی را قبول کنید. اگر در رابطه، یک نفر بار تمام مسئولیت‌ها را به دوش بکشد، آن رابطه خوبی و باثباتی نخواهد بود. باید در رابطه با همه امور با هم تصمیم‌گیری کنید و تقسیم مسئولیت انجام دهید. اگر اینگونه باشد رابطه شما یک رابطه پایدار خواهد بود که از آن لذت خواهید برد.

گفت‌ و گوهای سخت در رابطه پایدار وجود دارد

در زندگی همیشه همه چیز شیرین و بر وفق مراد نخواهد بود. قطعا مراحل سخت و طاقت فرسا بر سر راهتان قرار خواهد گرفت. در رابطه پایدار زوجین در مورد مسائل سخت با یکدیگر به گفت و گو می‌پردازند و برای حل آن با همفکری یکدیگر راه‌‌حل‌هایی را می‌یابند.

همیشه از شریکتان توقع خوب بودن ندارید

در یک رابطه پایدار هیچ یک از زوجین توقع اینکه همسرش به معنای واقعی بی‌عیب و نقص باشد را ندارد. یک رابطه پایدار، رابطه‌ایست که زوجین ایرادات یکدیگر را نیز پذیرفته‌اند و با درک مقابل با آن کنار می‌‌آیند. ممکن است روزی خانم خانه خسته باشد و حوصله تماشای فیلم با مرد را نداشته باشد. در این جا مرد نباید ناراحت شده و یا جبهه بگیرد. بلکه باید با درک متقابل خانم را درک کرده و او را آرام سازد. این نشانه یک رابطه پایدار است.

حتما بخوانید: چگونه مشکل زود انزالی را درمان کنیم

باهم مهربان هستید

زوجین در این رابطه بر سر مسائل مختلف با هم با مهربانی برخورد می‌کنند. در کل، زمانیکه شما نسبت به فرد مقابل در زندگی مشترک مهربانی به خرج دهید و او نیز متقابلا پاسخ دهد، می‌توان گفت که در یک رابطه خوب و باثبات قرار دارید.

رابطه عاشقانه پایدار

هدف مشترک دارید

هر فردی در زندگی خود دارای یک هدف مشخص است. هنگامی که شما با فردی وارد رابطه می‌شوید اگر با او از یک نقطه به بعد دارای یک هدف مشترک شدید، بدانید که با آن فرد در یک رابطه پایدار قرار دارید.

یکدیگر را می‌شناسید و نیازهایتان را نیز به خوبی می‌دانید

افراد در رابطه پایدار به یک شناخت کلی و جزئی از یکدیگر می‌رسند. با توجه به شناخت طرف مقابل قطعا از نیازهای او نیز باخبر هستند. نیازهای یکدیگر را به خوبی می‌شناسند و برای رفع آن‌ها تمام تلاششان را به کار می‌گیرند.

در یک رابطه پایدار شما درگیر یکدیگر می‌شوید

یکی دیگر از نشانه‌های چنین روابطی، این است که دو فرد کاملا از همه لحاظ درگیر یکدیگر می‌شوند. به این معنی که بایکدیگر در مورد تمامی مسائل تصمیم‌گیری می‌کنید. در رابطه با موضوعات مختلف یکدیگر نظر می‌دهید. در رابطه با مسائل شغلی و تمامی مسائل دیگر به فرد مقابلتان مشاوره و پیشنهاداتی را ارائه می‌کنید. انجام این امور یعنی اینکه شما درگیر یکدیگر شده و یک رابطه پایدار را تجربه می‌کنید.

 احساس امنیت می‌کنید

هیچ چیز بهتر از احساس امنیت از طرف مقابل در یک رابطه نیست. اگر شما از هر لحاظ چه مالی، عاطفی، فیزیکی و… از طرف مقابل احساس امنیت می‌کنید در واقع در یک رابطه پایدار به سر می‌برید.

در صورتی که تمایل دارید در خصوص کیفیت رابطه فیزیکی اطلاعات بیشتر کسب کنید، حتما این را هم بخوانید:  مشاوره جنسیتی

 

لازمه داشتن یک رابطه پایدار

در قبل به برخی از نشانه‌های یک رابطه پایدار اشاره نمودیم. حال باید بدانیم که چه عواملی لازمه ایجاد چنین رابطه‌ای می‌باشد. همانطور که می‌دانیم بیشتر مردم به دنبال یک رابطه خوب و با ثبات هستند، اما لازمه ایجاد آن را نمی‌دانند. طبق آمار نیز افراد بسیار کمی به چنین روابطی دست می‌یابند. در این رابطه، سطح استرس پایین و سطح آرامش و راحتی بالا می‌باشد. داشتن تعهد و کنترل خشم و به حداقل رساندن بروز آن دو مورد بسیار مهم برای داشتن یک رابطه پایدار است.

تعهد در رابطه

رابطه پایدار زمانی حاصل می‌شود که دو نفر به یک تعهد مشترک در حل مشکلات و روابط خود رسیده باشند. با تعهد داشتن نسبت به رابطه، رابطه دو فرد بنا به هر دلیلی چه مستقیم یا غیرمستقیم، از بین نخواهد رفت. در مقابل رابطه‌ای است که افراد تهعدی نسبت به رابطه خود ندارند. در این روابط افراد با کوچکترین مساله رابطه خود را به پایان می‌رسانند.

ابراز خشم

همانطور که می‌دانیم ابراز خشم، باعث دور شدن افراد از فرد خشمگین خواهد شد. در روابط نیز با کنترل نکردن خشم در موارد خاص باعث خواهید شد فرد مقابل از شما دور شده و هدفتان را از دست بدهید. خشم تنها حسی است که می‌تواند باعث شود دیگران سریعا از شما دوری کنند. باقی حس‌ها مانند ناراحتی و غم، خجالت زدگی، احساس گناه و پشیمانی و… گاهی حتی در بعضی موارد باعث نزدیکی و پایداری می‌شود. البته باید کنترل شده باشد که می‌توانید در این مورد از مشاورین خانواده کمک بگیرید. برای اطلاع بیشتر کلیک کنید: روانشناس و مشاوره خانواده

پس در یک رابطه پایدار باید به جای نشان دادن خشم، با طرف مقابل در مورد دردتان صحبت کنیم. بهتر است از مشکل و یا درد شدیدی که باعث خشم ما می‌شود با او صحبت کرده و با یکدیگر به حل آن بپردازید. اگر در روابط بتوانید علاوه بر تعهد، خشم خود را نیز کنترل کنید، می‌توانید به یک رابطه پایدار و با ثبات برسید. زیرا در یک چنین روابطی فرد مقابلتان به درد شما اهمیت خواهد داد. اما با خشم شما گاهی نمی‌تواند کنار بیاید و به مرور زمان سردی در روابط ایجاد شده و آن رابطه ناپایدار می‌گردد.

تاثیر مشاور در داشتن رابطه پایدار

چگونه رابطه پایدار خود را حفظ کنیم

حال که لازمه و راه رسیدن و شناسایی یک رابطه پایدا را متوجه شدیم و شناختیم، بهتر است بدانیم برای حفظ آن رابطه چه باید کنیم.

برای حفظ یک رابطه پایدار، باید ابتدا با بررسی آن متوجه شوید که آیا شما نشانه‌های چنین رابطه‌ای را در خود دارد یا ندارد. در قدم بعدی باید یکدیگر را بشناسید و بدانید که چقدر در یک رابطه ثابت قدم هستید. چقدر به یکدیگر احترام می‌گذارید و چه مقدار اعتماد به یکدیگر دارید. ” 10 راهکاری که باعث حفظ یک رابطه پایدار می‌شود” به شرح زیر می‌باشند:

  1.  تعهد داشته باشید. یک تعهد عمیق در رابطه باعث حفظ آن رابطه خواهد شد.
  2. شخصیت باثبات داشته باشید.
  3. یکدیگر را قبول داشته باشید.
  4. باعث رشد و ترقی یکدیگر شوید.
  5. همدل و کمک دست هم باشید. گوش شنوا برای یکدیگر داشته باشید.
  6. زمانی که احساسات منفی به سراغتان آمد قبل از بحث و دعوا با هم صحبت کنید.
  7. بین شما اعتماد صد درصد وجود داشته باشد.
  8. دائما به شیوه‌های مختلف از یکدیگر قدردانی کنید.
  9. اولویت یکدیگر باشید.
  10. با روشی صحیح به مخالفت با یکدیگر بپردازید.

با رعایت تمامی موارد بالا شما می‌توانید به حفظ رابطه پایدار و زیبای خود کمک کرده و در تمام مراحل زندگی در کنار یار خود از آن لذت ببرید.

 

کلام آخر

برای کلام آخر باید بگوییم که در هر زندگی و رابطه‌ای مشکلات وجود دارد. نمی‌شود یک رابطه را یافت که در آن مشکلاتی به‌ وجود نیامده باشد. اگر رابطه‌ای را بدون دردسر و بالا و پایین دیدید، بدانید که یک جای کار می‌لنگد. در واقع برای رسیدن به رابطه با کیفیت همیشگی، باید برای آن تلاش نمود و برخی از نکات آموزشی را آموخت. شما عزیزان برای یادگیری نکات و حفظ رابطه پایدار خود بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. کلینیک آرامش من بعنوان بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در نیاوران همه روزه با پشتیبانی دقیق پاسخگوی شما عزیزان می‌باشد. شما می‌توانید با تعییین وقت از مشاورین و متخصصین (بصورت حضوری، آنلاین و تلفنی) تیم ما، بهترین راهنمایی‌ها و آموزش‌ها را دریافت کرده برای رسیدن و حفظ یک رابطه عالی و همیشگی به کار ببرید.

منابع:‎‌

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره