انواع مشاوره و روش‌های آن

روش‌‌های مشاوره

امروزه با پیشرفت علم و پیدایش روش‌های درمانی مختلف، یافتن یک مشاور و کلینیک روانشناسی برای درمان، کار بسیار سختی شده است. هر فردی نسبت به هر روش درمانی پاسخی متفاوت می‌دهد. بنابراین باید شیوه‌های رایج و روش‌های مشاوره را شناخت تا بتوان بهترین تصمیم را گرفت. در طی چند سال اخیر روش‌های بسیار گوناگونی برای مشاوره پدید آمده است. برخی بر توسعه فردی و روان فرد کار می‌کنند و برخی بر روی موضوعات دیگر تمرکز دارند. مهم این است که شما با شناخت این روش‌ها بهترین متد درمانی را برای خود انتخاب کنید. برای تمامی روش‌های مختلف مشاوره نیز، مشاور و متخصص مخصوص به خود آن روش وجود دارد تا شما را در مسیر درمانی خود کمک نماید. در این مقاله، برخی از روش‌های مشاوره را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

مشاوره چیست

توانایی تصور و احساس احساسات با درک عمیق موضوعی است که انسان را از اکثر موجودات در دنیا متمایز می‌کند . انسان ممکن است با توجه به سبک زندگی که دارد با چالش‌ها‌ی گوناگون و مشکلاتی روبرو شود که نتواند آن شرایط را کنترل کند. ممکن است با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته تصمیماتی را بگیرد که آسیب‌های جبران ناپذیری به خود و اطرافیانش وارد کند. خوشبختانه در دنیای امروزی و با توجه به رشد و پیشرفت جهان این مشکلات با روش‌های گوناگونی قابل حل شده است. یکی از مفید ترین و کارآمدترین روش‌ها گفتار‌در‌مانی یا همان مشاوره است. در این روند فرد یا افراد با یک مشاور حرفه‌ای و با دانش و تجربه بالا ملاقات می‌کند. چالش‌ها یا مشکلاتی را که در زندگی و شغل و تحصیل و… خود روبرو هست را با مشاور در میان گذاشته و صحبت می‌کند.

ویژگی‌های مشاور خوب

لازم به ذکر است که هر مشاوری نمی‌تواند به افراد کمک کند. مهارت‌های زیادی وجود دارد که یک مشاور خوب در تهران باید آنها را آموخته باشد. در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مهمترین نکاتی که یک مشاور خوب باید دارا باشد این است که رابطه بسیار خوبی با فرد برقرار کند.
  •  باید محرم اسرار ، با تجربه و با دانش و معلومات بالا باشد.
  • مشاور خوب با شخص مراجعه کننده همدل و صادق و بدون قضاوت است.
  •  باید خود بخشی از مجموعه مهارت‌های قوی اجتماعی را دارا باشد.
  •  منابع کافی برای حل مشکلات و چالش‌های افراد را در اختیار داشته باشد تا بتواند مراجعان را به سوی آرامش و سلامت روان راهنمایی کند.
  • یک تحلیل‌گر خوب باشد، و به گونه‌ای موثر به حرفه‌ای مراجعه کننده گوش دهد.

انتظاراتی که از مشاور باید داشت

در قرارهای مشاوره، شما باید تشویق شوید که در مورد احساسات و عواطف درون و مشکلات و موانع زندگی، شغلی و یا تحصیلی خود حتما با درمانگر خیلی راحت و بی‌پرده صحبت کنید. اگر این موارد از طرف مراجعه کننده گفته شود می‌توان انتظار داشت که مشاور به شما کمک کند تا درک بهتری از حل مشکلات پیش رو داشته باشید. البته مشاور نیز باید از شما حمایت کند تا شما خیلی راحت با چالش‌های پیش رو مواجه شوید.

چند جلسه مشاوره لازم است

جلسات مشاوره ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد که این زمان را جلسات کوتاه مدت می‌گویند. اما امکان دارد با صلاحدید درمانگر این جلسات چندین ما یا چند سال طول بکشد. این زمان بستگی به مشکلات افراد یا تشخیص مشاور دارد، تا پیشرفت را ببینید و بتوانید با مشاور خود ارتباط بهتری در جهت رفع موانع داشته باشید. بهترین حالت مشاوره زمانی خاتمه میابد که فرد مشکل خود را توسط مشاور حل یا کاملا کنترل کند. این زمان را خود مشاور مدیریت می‌کند و با توجه به مشکلی که فرد با آن روبرو است تعیین می‌کند. این نکته فراموش نشود که مهم زمان مشاوره نیست اصلی‌ترین موضوع حل مشکلات و موانعی هست که فرد با آن روبرو است.

ویژگی مشاوره خوب

ویژگی‌های مرکز مشاوره خوب

همه ما انسان‌ها در همه موارد به دنبال بهترین نوع آن هستیم. مرکز مشاوره نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد و چه بسا جزو اولویت‌های اول برای بهتر بودن است. بسیاری از شما نمی‌دانید که برای یافتن یک مرکز مشاوره خوب باید دنبال چه ویژگی‌هایی در آن مرکز مشاوره باشید. ما در این قسمت از مقاله چند مورد از ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب را به شما معرفی خواهیم کرد. انتظار می‌رود که شما عزیزان بعد از آشنایی با ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب، در انتخاب خود موفق عمل کنید. زیرا انتخاب نادرست یک مرکز مشاوره می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی‌تر بر روی شما گردد. ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب عبارتند از:

  1.  یک مرکز مشاوره خوب باید دارای مجوز رسمی از سمت سازمان نظام روانشناسی باشد. نداشتن مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی نامعتبر بودن آن مرکز مشاوره را تایید می‌کند. پس در انتخاب مرکز مشاوره خوب باید به دارا بودن مجوز آن مرکز مشاوره دقت کنید.
  2. مرکز مشاوره خوب دارای محیطی آرام و دل نشین است. زمانی که شما می‌خواهید به یک مرکز مشاوره مراجعه نمایید قطعا با حالی ناآرام به آن مکان می‌روید. اگر محیط مرکز مشاوره، محیطی ناآرام و ناپسند باشد شما بیشتر دچار تشویش خواهید شد. پس زمانی که وارد مرکز مشاوره شدید و با یک محیط آرام و گرم روبرو شدید بدانید که آن مرکز، یک مرکز مشاوره خوب است.
  3.  یک مرکز مشاوره خوب دارای تجهیزات به روز است. امروزه با پیشرفت علم و تحقیقات انجام شده، لوازم و تجهیزات برای درمان اختلالات روانی نیز افزایش یافته است. یک مرکز مشاوره خوب باید دارای تجهیزات و وسایل بروز دنیا برای درمان بیماران خود باشد.
  4. مرکز مشاوره خوب، دارای مشاورین و متخصصین  مجرب و حرفه‌‌ای است. مرکز مشاوره‌ای می‌تواند صفت خوب را از آن خو دسازد که در آن متخصصین و مشاورین حرفه‌ای مشغول به کار باشند.
  5. دارای مشاورین متخصص برای درمان، در تمام زمینه‌ها باشد.
  6. مرکز مشاوره خوب تمام خدمات روانشناسی را ارائه می‌دهد.
  7. یک مرکز مشاوره خوب باید سابقه‌ای درخشان داشته باشد.
  8. یک مرکز مشاوره خوب باید بتواند تمام روش‌های مشاوره را (آنلاین، تلفنی، حضوری) در اختیار افراد قرار دهد. همچنین باید دارای پشتیبانی همه روزه برای جوابدهی به بیماران خود باشد.
  9. کارگاه‌های آموزشی برگزار کند.
  10. از روانشناسان خوب خارج از کشور نیز استفاده کند.
  11. با سازمان‌های مختلف و شرکت‌های معتبر قرار داد داشته باشد.
    و…

این مژده را به شما عزیزان می‌دهیم که کلینیک مشاوره روانشناسی آرامش من، تمامی ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب را دارا بوده و شما عزیزان با خیالی آسوده می‌توانید به بهترین روانشناسان کشور حاضر در این مرکز اعتماد کنید.

انواع روش‌های مشاوره

روش‌های مشاوره رویکردهایی در علم روانشناسی هستند که با توجه به سبک هر متخصص و درمانگر متفاوت است. هر مشاور یا متخصص بنا به آموخته و تخصص خود در هر یک از روش‌های مشاوره، بنا به نوع بیماری و نیاز فرد آن روش را اجرا خواهد کرد. به عنوان مثال متخصص یا مشاور خانواده، در رابطه با مسائل خانوادگی و فردی افراد فعالیت دارد.  در ادامه با برخی از رایج‌ترین روش‌های مشاوره شما را آشنا خواهیم ساخت.

زوج درمانی

یکی از روش‌های رایج مشاوره، زوج درمانی است. این روش بر روی روابط زناشویی زوجین و هر نوع ارتباط مربوط به زوجین تمرکز دارد و برای بهبود روابط آن‌ها راه‌حل‌های مفیدی را ارائه می‌دهد. این روش برای کاهش استرس، بهبود روابط زناشویی، رفع مشکلات مزمن و رسیدن به درک مقابل همسران از یکدیگر کمک می‌کند. همچنین از زوج درمانی برای پیش از ازدواج نیز می‌توان استفاده نمود. می‌توان برای شروع یک زندگی بهتر با شریک خود قبل از ازدواج نزد یک مشاور زوج درمانگر بروید. در این نوع مشاوره شما را با ازدواج و زندگی مشترک و مشکلات و اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد بیشتر آشنا می‌کنند. همچنین رابطه بین شما و همسرتان را نیز بررسی کرده و بهترین راه‌حل را روبروی شما قرار می‌دهند.

زوج درمانی برای شما که طلاق گرفته و یا در آستانه جدایی هستید نیز، بسیار روش خوب و مفیدیست.  می‌توانید با مراجعه به یک مشاور زوج درمانی تمام مشکلات خود را بیان کرده و از آثار مخرب طلاق و جدایی در امان بمانید. در کل با انتخاب این روش مشاوره شما می‌توانید راهکارها وتکنیک‌های بسیاری برای بهبود روابط‌ خود در هر دوره‌ای از زندگی با همسرتان که هستید بیاموزید.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق حضوری و غیرحضوری

درمان فردی

این روش مشاوره، مبتنی بر تعاملات بین فرد و مشاور است. به این صورت که فرد، تنها با مشاور یا متخصص خود در جلسات شرکت می‌کند. برخی از اختلالات روانی و یا برخی از رفتاهای ناهنجار به وجود آمده در یک فرد از این روش مشاوره قابل حل است. اعتیاد به مواد مخدر، انحرافات جنسی و برخی از رفتارهای دیگر تنها بین فرد و متخصص خود قابل بیان است. البته که این روش مشاوره می‌تواند در سایر روش‌ها مانند زوج درمانی، خانواده درمانی و برخی از روش‌های دیگر استفاده و ترکیب شود.

بسیاری از افراد این روش مشاوره را بر هر روش دیگر ترجیح می‌دهند. زیرا احساس می‌کنند راحت‌تر می‌توانند با متخصص خود صحبت کرده و احساس امنیت بیشتری دارند. احساس می‌کنند که تاثیر این روش بیشتر از سایر روش‌های مشاوره است. زیرا برخی از مسائل و مشکلات در افراد است که نمی‌توانند هرگز در حضور فرد دیگری آن را بیان کنند. مشاور متخصص در این حوزه نیز با ترفندها و شیوه‌های خاص خود برخی از افراد را وادار به صحبت در مورد مشکلشان می‌کنند. اگر شما فردی هستید که مساله‌ای در زندگی، شما را دچار آشوب کرده است، این روش، بهترین روش مشاوره برای حل مشکل شما می‌باشد.

گروه درمانی

در مقابل روش درمان فردی، گروه درمانی وجود دارد. این روش مشاوره به این صورت است که درمان بیماران به صورت جلسات گروهی و دورهمی صورت می‌گیرد. جلسات گروه درمانی از چند اعضا که دارای مشکلات مشابه هستند و از یک یا دو مشاور تشکیل می‌گردد. این روش مشاوره برای درمان برخی اختلالات روانی مانند استرس و اضطراب، وسواس، مشکل در خواب و خوراک، مشکلات جنسی و… تمرکز دارد. در این روش افراد با هم صحبتی با یکدیگر و ارائه تجربیات خود در رابطه با آن مشکل برای هم بهترین راهنما هستند. مشاورین نیز در این جلسات با ارائه راهنمایی‌های مفید و سودمند به افراد در رابطه با حل مشکل خود کمک می‌رسانند. مزیت این روش مشاوره این است که افراد احساس تنهایی نمی‌کنند و حمایت سایر افراد را نیز به همراه دارد.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: پیامدهای احساس تنهایی

گروه درمانی

خانواده درمانی

مشاور ممکن است از روش‌های مختلف دیگر نیز بر روی افراد خانواده استفاده کند. این روش شامل دو یا چند نفر از اعضای خانواده در جلسات است. در این روش به خانواده‌ها مهارت‌هایی را برای حمایت از یکدیگر می‌آموزد. همچنین بر روی بهبود روابط بین افراد خانواده تمرکز دارد.

حتما بخوانید: بهترین مشاوره خانواده در تهران

مشاوره روان پویا

در این روش، مشاور راه‌حل‌هایی به فرد برای رویایی و مقابله بهتر با احساسات و موقعیت‌های پیچیده ارائه می‌دهد. همانطور که می‌دانید افکار ناخودآگاه آدمی تاثیرات بسیار زیادی بر روی زندگی فرد بدون آنکه خود فرد بداند، خواهد گذاشت. این روش برای تغییر این افکار و جایگذاری افکار مثبت در ذهن ابداع شده است.

مشاوره انسانی

در این روش، مشاوره بین فرد و مشاور صورت می‌گیرد. چنین روشی باعث می‌شود استعدادهای فرد شکوفا گردد. تمام افراد دارای استعدادهایی هستند که نیاز به شکوفایی دارد. هدف این روش مشاوره ایجاد حس صمیمیت، مهربانی، فروتن، کنجکاوی، همدلی و خلاقیت در افراد می‌باشد. این روش به هر فرد کمک می‌کند که به پتانسیل درونی واقعی خود دست یابد.

درمان شناختی رفتاری

این روش بیان می‌کند که چگونه برخی از افکار و اعتقادات بر روی زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. بنابراین با شیوه‌های نوین به تغییر برخی از این اختلالات روانی می‌پردازد. مشاور با شناخت رفتارهای ناسالم افراد با برخی از روش‌های مشاوره به درمان و تغییر آن‌ها در طول جلسات کمک می‌رساند.

مطالعه این مظلب می‌تواند برای شما مفید باشد: بهترین مرکز مشاوره قبل از ازدواج در تهران 

مشاوره مبتنی بر ذهن آگاهی

در این روش از مشاوره هدف کمک به مراجعه کنندگان برای رسیدن به آرامش، حذف عوامل منفی و استرس‌زا در زندگی آن‌هاست. این روش مراجعه کننده را وادار به صحبت می‌کند و مراجعه کننده نیز بدون ترس از قضاوت شروع به صحبت می‌کند. برخی از روش‌های مورد استفاده در این روش مشاوره یوگا، مدیتیشن، تمرین تنفس، مراقبه می‌باشد.

درمان وجودی

این روش مشاوره به دنبال کشف جنبه‌های وجودی انسان است و به دنبال بهبود یا کاهش علائم بیماری شما نیست. این روش به فرد کمک می‌کند تا معنای زنده بودن و زندگی را درک کند. به فرد کمک می‌کند تا با مسائل کشف نشده روبرو شده و آن‌ها را بیابد و همیشه انتخاب‌های منطقی را بررسی نماید. در درمان اضطراب و افسردگی نیز  از این روش مشاوره برای کوتاه مدت استفاده می‌شود.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد

درمان عقلانی عاطفی

مشاور به فرد کمک می‌کند تا متوجه شود یک اتفاق چگونه می‌تواند نتیجه‌ای را ایجاد کرده باشد. در واقع باور فرد نسبت به موقعیت، مورد توجه است. هدف این روش مشاوره این است که به فرد کمک کند تا باورهای غلط را از زندگی حذف کرده و باورهای مثبت را به مرور به باورهای اصلی و پایدار خود تبدیل کنند.

خانواده درمانی

 

درمان خلاق

مشاور با استفاده از روش‌ و ابزارهای خلاقانه به درمان فرد کمک می‌کند. مثلا مشاور از موسیقی برای درمان بیمارش استفاده می‌کند. در درمان اضطراب و استرس موسیقی درمانی می‌تواند یک روش عالی به حساب آید. یا استفاده از روش بازی درمانی برای کودکان و برخی از بزرگسالان نیز از روش‌های خلاقانه است. هنر درمانی نیز از شیوه‌های بسیار موثر بر کنترل اضطراب و استرس می‌باشد.

حتما بخوانید: هنر درمانی

درمان سیستمیک

در این روش هدف درمان، زیر بنای سیستم است. همانطور که می‌دانید سیستم‌ها مانند خانواده، شغل، دانشگاه و مدارس می‌تواند بر رفتار شما تاثیرگذار باشند. این روش با توجه بر رویکرد سیستم، درمان فرد را آغاز می‌نماید. به عنوان مثال مشاور خانواده از تمرکز بر روی روابط خانواده و رفتار دیگر اعضای خانواده و درست کردن سیستم خانواده، برای بهبود فرد استفاده می‌کند.

واقعیت درمانی

این روش مشاوره به فرد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی زندگی خود داشته باشد. در واقع این روش به کنترل افراد بر روی رفتارشان در موقعیت‌های مختلف بیشتر تمرکز دارد. به افراد کمک می‌کند تا روابط موثر و معنادار خود را بیشتر افزایش دهند.

روایت درمانی

این روش از مشاوره به افراد کمک می‌کند تا در زندگی خود مهارت کسب کنند. هر یک از افراد در زندگی خود داستانی دارند. در این روش، مشاور از فرد می‌خواهد تا داستان زندگی خود را روایت کند. فرد نیز با روایت داستان زندگی خود متوجه می‌شود که چه زندگی و چه شخصیتی دارد.  از همین رو این داستان‌ها می‌تواند بر روی درک ما نسبت به دنیای اطرافمان تاثیر بگذارد.

شما عزیزان بعد ازشناخت روش‌های بالا، می‌توانید با شناسایی علائم بیماری خود، مناسب‌ترین روش را برای درمان خود در نظر بگیرید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که صبر شما برای موفقیت و نتیجه گرفتن از این روش‌های مشاوره بسیار حائز اهمیت است. ممکن است با سه یا چهارجلسه اول تغییری را در خود احساس نکنید. این به معنای بی ارزش و بی تاثیر بودن روش مشاوره نیست. بلکه باید زمان آن به طور کامل طی شود تا نتایج حاصل یابد.

در چه مواردی مشاوران باید کمک کنند

مشاوران در موارد گوناگون می‌توانند به شما کمک کنند که عبارتند از افسردگی، سوگ، شکست در رابطه عشقی، عزت نفس پایین، عصبانیت حالت‌های جنون آمیز، مشکلات جنسی، روابط زناشویی، استرس، اعتیاد، اختلالات روانی، مشکلات خانواده و ازدواج، کودک و نوجوان و… را نام برد. شما می‌توانید برای رفع هر کدام از این مشکلات با مرکز مشاوره آرامش من یا به صورت حضوری و یا با تماس تلفنی و برقراری ارتباط از طریق آنلاین با منشی این مرکز تعیین وقت نمایید.

کلام آخر

بهداشت روان شما عزیزان اولویت اول شما در زندگی است. از این رو برای بهبود آن نیاز به شناخت علائم و یافتن راه و روش برای کمک به بهبود داریم. شما عزیزان با توجه به نوع اختلال خود در سلامت روانتان می‌توانید با تحقیق در رابطه با نوع درمان خود از روش‌های مشاوره، آن را انتخاب کنید. می‌توانید با تماس با کلینیک آرامش من و تعیین وقت بصورت حضوری، مشاوره تلفنی و آنلاین با مشاور مورد نیاز و انتخابی خود، جلسات درمانی‌تان را آغاز نمایید.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره